Naděje
Láska, moudrost, naděje, to jsou silná slova.
Moudrý a rovněž tak zamilovaný se občas zasní: "Kéž by ...". Bez toho "snad" by byla
moudrost i láska utrpením. Ostatně ono doufání, že snad děti dobře vychováme, že
snad se dočkáme dobrého konce, je důvěrně známo každému člověku.
Podle starých řeckých bájí je tím posledním, co zbylo lidem z Pandořiny skříňky, naděje.
Proto mohou lidé doufat, mít naději, že to bude dobré. I víra
má své kořeny v naději. Nosným pilířem žido-křesťanského vnímání světa je naděje.
Naděje v příchod posla Božího, naděje ve spravedlnost posledního soudu. Náš současník
Erik Erikson se domnívá, že naděje by měla být prvním ziskem člověka. Bez naděje
v nasycení a ukojení žádosti nemůže vznikající bytost sát mateřské mléko.
Očekávání něčeho, co se "uděje", je prožíváno v několika rovinách. Tyto časové, vztahové,
osobní, atd. roviny se mohou vzájemně překrývat a ovlivňovat, ale abychom jim porozuměli,
je přijatelné je explanovat, vyvést na světlo.
Děti
Děti, tím jak přesahují své rodiče, dávají naději svému rodu, že jejich hodnoty
a zájmy budou pokračovat. Jsou jako šípy rozsvěcující budoucnost. A nám nezbývá než doufat,
že jsme je vyslali ve správný okamžik na správné místo.
Zde v odkaze je poděkování našim dvěma dětem.
Přátelé
Naděje vztažená k dětem je během na dlouhou trať. Rodiče ve svém krátkém životě
ani nemusí stihnout zažít vše, v co doufali u svých dětí. S přáteli je to jiné,
většinou je vnímáme v přesnějším časovém kontextu. V případě potřeby voláme
přátele s nadějí, že nám teď a tady pomohou. Když děti přijdou, tak s nimi
putujeme časem až k jejich dětem a klidně ještě dál. S přáteli je to konkrétnější.
Velmi rádi bychom poděkovali mnoha svým známým a přátelům. Ale protože nechceme
uvádět sentimentální soupisky, vybíráme jenom ta jména, která se váží k našemu
teď a nyní.
Děkujeme:
- Ing. Radoslavu Potůčkovi ze
Sempry Litoměřice za jeho neobyčejnou vstřícnost. Většina stromů v našem sadě
je tak říkajíc z jeho dílny.
- Panu Romanu Širlovi za občasnou pomoc. Obdivujeme jeho schopnost tvrdě a skromně pracovat.
- Panu Jaroslavu Spilkovi z České Lípy děkujeme za ochotu nám pomoci proti úřední mašinérii.
- Vzácnému, duchaplnému muži Ing. Andreji Dragomireckému,
kterému vděčíme za své zdraví.
- Panu Radku Vonkovi za cenné rady a veřejnou podporu.
- Novináři a státní zástupkyni, manželům Duškovým, za obdarování nespočetným množstvím nádherných knih.
- Janu Havelkovi za myšlenkové podněty a terapeutické nástroje ke hledání pravdy.Terapie vnitřního dítěte.
- Naši úctu si zaslouží také školní a zájmové výpravy, které zájem o trvale udržitelné
hospodaření potvrzují nejen exkurzí do sadu, ale třeba i skutečnou fyzickou pomocí na farmě.
Za mnohé alespoň mezinárodní skupinu CISV (Children's International Summer Village) a z místních
studenty gymnázia v České Lípě Thilijská domorana.
Politika
Politik je dobrý sluha, ale špatný pán. Jako sluha je málem schopen dělat zázraky,
vytvářet nejvyšší mír mezi národy, mír mezi lidmi i mír mezi sousedy. V opačném
případě tu máme gulagy, konečná řešení, převýchovny a jiná zvěrstva.
Z hloubi duše
děkujeme všem politikům, kteří politiku dělají proto, aby spravovali naše veřejné (
celospolečenské ) naděje. Kde by byly naše děti a náš okruh známých, kdyby se
celospolečenské prostředí dramaticky změnilo? Kdyby politik hledal - místo služby -
sluhy pro své plány? Proto si na rozdíl od paní Bubílkové myslíme, že s politiky je dobré tančit.
Když s politiky nebudeme tančit, může se stát, že budeme muset tanči, jak oni pískají.
Našim malým politickým aktem je i tento odstavec. Jeho sepsáním vytváříme naději,
že naše zájmy najdou odezvu u podobných lidí a společným požadavkem si vymůžeme
lepší společenské vztahy.
Protože mnoho lidí politiku odmítá, musíme uvést, že i takový malý a v podstatě
nevýznamný projekt jako je naše "Ekofarma: Sad u ořechového háje" je závislý
nejenom na naší pracovitosti, ale také na plnění pilitických slibů.
Osobní zodpovědnost:
Volební výsledky vypovídají o našich nadějích. Nestydím se za své aktivity v období 1988 až podzim 1989. Pak jsem žil v naději,
že se věci ubírají celkem správným směrem a že se o nás starají kolegové-občané, které jsme si konečně lidově-demokraticky vybrali.
Pro Krajské volby 2012 chci jít svým nadějím vstříc. Nestačí mi zodpovědně vybírat politickou reprezentaci,
ale své představy o svobodě, naději a budoucnosti chci aktivněji nabízet.
Připojuji se k politické frakci, vyzývající k důrazným opravám současných poměrů: Piráti.
Budoucnost
Naděje se vždy vztahuje k tomu co bude. Již přemýšlením o budoucnosti si vytváříme konstrukce svého dalšího žití.
Při zakládání sadu jsme snili o budoucích plodech. Dnes je máme. Při vysazování ořechového háje jsme mysleli na budoucnost
našich dětí. Ořešáky rostou a snad budou našim dětem k užitku. Nyní uvažujeme na hranici sadu vybudovat
penzion pro seniory. Možná by zde
mohl vyrůst dům pro agroturistku, ale nám vyhovují spíš trvalejší vztahy. Třeba je to jen
hřejivá myšlenka, ale když jsme zdraví, pro děti máme ořechy, tak proč zdejší krásu nesdílet s dalšími lidmi.
Knihy
Extra nadějí jsou projevy variací života.
Když kráčíte údolím sadu, tak pohled na protější kopce, je jako pohled na uvelebenou siluetu ženy. Pronikáte.
Šumění větvoví připomíná milostné čechrání. Nekonečnou symbiózu lásky a vášně. Příroda, respektive síla která ji
oživuje, je nezměrná. Je v nás, pod námi i nad námi.
Vždyť to víme.
Píše o tom Komenský, Sv. Patrik, včerejší Hospodářské noviny.
K někomu promlouvá architektura, design, obrazy. Nás nejvíc zajímají lidé. Moudří lidé, kteří neztrácejí schopnost úžasu.
Pravidelně jim děkujeme, že byli ochotni se s námi bavit, že pro nás zachytili své úvahy do trvalých forem.
Až přijdete posedět, pohlednout na vrcholky ženy, třeba přizveme i Artemidórosa, Seneku, či českou krev v podání Tomáše Sedláčka nebo
Jana Hnízdila. Oblíbených knih máme více, ale hrajeme-li si s myslí, která kniha nám přinesla
největší porci naděje, tak je to kniha Josepha Rotha: Job. Román prostého člověka.
(MP3)
Poslední záznam: 6.1.2013