SOUKROMÉ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ
Mgr. Bc. Jiří Štágl profesionálně řeší:
- Domací vzdělávání. Školné 12.000 Kč /měsíc
- Problémy s dětmi a poradenství ve výchově a vzdělávání. Konzultace 400 Kč / hodinu
- Tréninky vlastností podporujících učení.
Poskytované služby:
- Lektorská činnost v oblasti sociálního vzdělávání a rozvoje klíčových dovedností.
Lektorovali jsme v:
Českém Červeném kříži Liberec, CC Systems a.s.,
Aperta s.r.o. ,
Euro Educa o.s.,
Tyfloservis o.p.s,
Meridián
- Přednášková a osvětová činnost.
Aktuálně jsme v projektu Ekocentra Oldřichov v Hájích a Libereckého kraje:
Fascinující svět včel a hmyzu.
- Školení z oblasti výchovy a vzdělávání pro rodiče a dospělé
- Školení osob vstupujících do systému „Au pair“
- Poradenství v oblasti sekt, kontroverzních a destruktivních skupin
- Pracovní terapie v sadu.
- Dětské víkendové pobyty s programem běžného života na farmě (pasení hus, chystání dřeva, česání ovoce, sekání trávy ...
společný táborák). Cena 800 Kč / dva dny. Doprava dítěte na ekofarmu za příplatek.
- Zprostředkování a metodické vedení v interaktivním programu společnosti Scientific Learning na podporu učení a rozvoje anglického jazyka
Něco o "našich" dětech
Již při zakládání sadu jsme pamatovali i na naše dva kluky. Zdá se nám, že mnoho
současných dětí a zejména mladistvých nemá příležitost pracovat. Dříve se děti
dívaly, jak jejich táta a máma zvládají příval každodenních povinností. Viděly,
jak se táta lopotí a s jakou
silou (viděno dětským pohledem) ovládá koně, nástroje a podobně. Dnes bohužel
často běžné dítě nevidí svého tátu v práci, ale až po práci, již unaveného,
žádajícího klid a oddych od povinností. To má své důsledky. Pokud dítě pravidelně
vidí svého rodiče již jen po práci, tedy jakoby lenošícího, vrývá se mu tento
model do hlavy. Zjednodušený model lenošení a konzumu. Na děti také doléhá problém
současné doby: nuda. Zatímco dříve byl pro masu lidí tento pojem téměř neznámý,
dnes je spoluviníkem mnoha nešvarů. Mnohé naše děti se prostě nudí. Mávnutím ruky
dospělého problém nezmizí. Dětem je místo skutečné práce nabízena imitace.
Běžnému dítěti je nabídnuto, ať si uklidí pokoj nebo ať se učí do školy či jde na
kroužek. Dřívější děti pásly husy, pak kozy, krávy, nosily dříví, pomáhaly rodičům
a když bylo hůře, šly do služby nádeničit nebo, v době industrializace, šly fárat do dolů.
Nebyla to lehká doba. Ale dítě se mohlo cítit potřebněji, protože svou prací přispívalo
ke společnému dílu nebo nosilo domů výslužku či peníze. O dnešní dítě je dokonale
postaráno. Již dorostlé, silnější, rychlejší, chytřejší než rodič je stále v péči
rodičů a zákonů.
Jsme vděční za to, že naše děti žijí v klidu a míru, jsou syté, dobře oblečené,
že mohou chodit do školy a celkově využívat výhod dnešní doby. Přejeme jim, aby
za vymoženosti moderní doby nezaplatily ztrátou odvahy poctivě si bojovat o svůj
každodenní "chléb". Doufáme, že naše představa sadu jako vhodné rodinné hodnoty
jim pomůže vidět realitu života, chápat příčiny a následky a v neposlední míře také
je naučí trpělivosti a pokoře.
Něco o "vašich" dětech
Stává se, že o našich dětech uvažujeme jinak než o dětech těch druhých. Lze slýchat
otázky: Až nastane jejich čas, uživí nás dnešní děti,
ubrání naši vlast, udrží hodnoty naší civilizace?
Kdo jsou tyto děti? V moderních státech se vesměs užívá myšlenka, že děti jsou osoby,
jež rodič zastupuje před zákony státu. Tedy jejich nejvyšší "instancí" je stát.
Prostřednictvím zákonů se říká, kdy musí dítě k doktorovi, kdy a jak často do školy,
jak může být zaměstnáváno. Brzy bude nejspíš upraveno, i jak má být dítě vychováváno a
jaké prostředky se k tomu mají používat. Oproti pragmatickému kalkulu ze strany
státu jsou moderní děti (zhruba od začátku 20.století) pojímány velmi emocionálně.
V silných citech jsou počínány, se zadostiučiněním jsou sledovány jejich první
pokroky, se zoufalstvím jejich následující nedostatky. Dítě se tak zrozením stává
občanem státu a nadějí rodičů.
Tato dvojí péče je zároveň i dvojí tíhou. Je to jako u dvou pánů. Stát potřebuje
přijatelné občany, rodič přijatelného potomka. To se často dá dobře
skloubit. Jenže dítě je zároveň vyjádřením svého vlastního vývoje. Geny vytvoří
jeho vizáž, dají návrh na typickou charakteristiku jeho nervové soustavy, budou
po něm chtít, aby dodržoval "volání divočiny", žil a přežil i ve svých vlastních
potomcích. Geny jej vedou z řetězce informací přes lidské mládě až k samostatnému
člověku. Geny po něm chtějí, aby žil a dýchal, aby hledal bezpečí, rodinu, lásku,
ocenění v očích druhých.
Něco o dětech
Každé dítě je tak vystaveno množství tlaků. Pár šťastných dětí prožije proceduru
postupného uvádění do okolního světa. Jejich dětství se skládá z množství drobných
iniciací, inaugurací, které jim v pravý čas otevírají další obzory. Pro jiné je ovšem
táta, máma, babička, dědeček, teta, paní učitelka, sousedka, zejména symbolem síly,
který je vtlačuje do toho, co se smí a co se nesmí. Říkat co se smí a nesmí je důležité,
jenom by z dlouhodobého hlediska v dítěti neměl převládnout pocit, že blízké okolí
je jenom indikátor toho co se smí a nesmí.
Způsobů - jak děti vychovat, jak je uvést do "dobré společnosti", jak je zasvětit
do tajů svobody a povinností, či jednoduše, jak je připravit pro zdárný samostatný
život - je více. Pomáhá každá dobrá kniha, styk s dobrým člověkem a tak dále.
U nás v sadu můžeme i vašemu dítěti nabídnout přirozený kontakt s přírodou.
Přirozeným kontaktem nemyslíme chození a obdivování krás Země (zhlédnout Mount Everest,
Grónsko, obří želvy na Seychylách). Myslíme tím takový styk s přírodním prostředím,
jaký nám byl vlastní po tisíciletí. Příroda jako místo, kde člověk dlouhodobě a
udržitelně žije. Místo, kde platí: Co zaseješ, to sklidíš.
Děti a ekofarma
V sadu by někdy bylo příjemněji, kdyby více pršelo, méně foukal vítr, bylo více teplo,
méně teplo ... . Jenže díky těmto jednoduchým starostem je člověk přímočařeji
spojen se zemí a myslíme si, že také se svojí myslí.
Doma bývají někdy děti uspokojeny ještě dříve než si uvědomí, že nějakou potřebu
mají. Nají se, aniž by pocítily hlad, leží, aniž by byli unavené. Venku v přírodě
jsou jiné pobídky. Příroda jakoby volala: najdi, objev, vypátrej. To jsou ty drobné
iniciace k lidské kariéře. Když děti hledají stín, hledají maliny, višně, něco k snědku.
Když objeví slepýše, uvidí srnu, uvidí zničený plot od divočáků, myslíme si, že
jsou přirozeně vtahováni do porozumění vztahu člověka a přírody. Není to umělá
ochrana zvířat před lidmi. Ani to není umělá ochrana člověka před přírodou nebo
přírody před člověkem. Je to přímá zkušenost soužití.
Už zase zlobíš?!
To, co jedna rodina považuje u dítěte za nevhodné, může být v sousední rodině přijatelné
nebo i vyžadované. Pokud tedy o dítěti smýšlíme, že "zlobí", většinou tím myslíme,
že dochází k rozporům mezi projevem dítěte a požadavkem rodičů. Zlo a "zlobení" je
tedy jenom názvem pro tento nesoulad. Pan Kanibal se prostě rozzlobí na svou dceru, když
nechá odejít neohlášenou návštěvu. Nesoulad je v tomto případě stav mentálního hodnocení,
které navenek pozorujeme jako komunikaci. Tím, že se na dítě usmějeme nebo že mu poděkujeme
či odepneme pásek, s ním směníme prožitkově starý svět a začínáme vytvářet svět nový.
Komunikujeme s ním. Komunikovat můžeme i tím, že "zlobíme". Někdy je dokonce potřeba
pořadně zazlobit (očividně neladit s představami druhého), aby vás vzal v potaz.
A nejedná se jenom o rodiče, které se zazlobí na své dítě. Také některé naše
instituce jako třeba školy, ale i pedagogicko psychologické poradny apod.,
se natolik zaměřují na zlobivé děti, že si dítěte nevšimnou, dokud jim dítě neukáže,
že chce být také předmětem jejich zájmu.
Mnoho dětí je ovšem tak zahrnuto bezpečím a zájmy své rodiny, že vlastně nikdy neobjeví, že je
potřeba zlobit. Pozor bychom si mohli dát na to, abychom jim takové rozhodnutí nepodsouvali a
sugestivně nevmlouvali.
Není tedy nutné, aby naše děti byly ekofarmáři, lékaři apod., ale bylo by fajn, kdybychom jim
dokázaly osvětlit naše postoje a hodnoty.
Aktualizace 2.1.2013